CARA SOLAT SUNAT TAHAJJUD YANG RINKAS, SENANG DAN BERAPA MINIT JER!!

Mata tidak boleh lelap? Ataupun terbangun dari tidur?

Bak kata ustaz saya, orang yang paling sombong derngan ALLAH SWT adalah orang yang berjaya di tengah malam tanpa berusaha ataupun tiada keinginan untuk melakukan solat sunat tahajjud.

Ada yang sedang baca artikel cara solat tahajjud ini dalam keadaan berwuduk. Sudah bersiap-sedia untuk melakukan solat sunat tahajjud. Mungkin cuma inginkan kepastian tentang cara solat tahajjud yang betul. Saya sendiri pun pernah alami situasi macam ni dan terus ‘google’ dulu cari balik cara cara dan doa yang betul untuk solat sunat tahajjud ni.Ye la bukan selalukan terjaga di tengah tengah malam untuk solat..insyallah lepas ni dah tahu dan biasa boleh la kita sama sama jadi habit kita terjaga di tengah-tengah malam ni terus amik wudhuk dan buat solat sunat tahujjud yang sangat besar fadhilat nya.Jangan bila dash terjaga terus amik handphone ‘terlayan’ pulak FB dan instagram sampai lah tertido balik dan last2 subuh pun dah jadi subuh gajah dah..hehehhe..

images

waktu 1/3 malam (3.00 pagi)

 

 

 

 

 

 

 

Sembahyang Sunat Tahajjud

Pengertian Tahajjud ialah sembahyang sunat apabila terjaga daripada tidur malam walaupun tidur hanya sebentar. Sembahyang ini dilakukan selepas daripada waktu Isyak sehingga terbit fajar. Sebaik-baiknya dilakukan pada waktu satu pertiga malam (kira-kira jam 3.00 pagi) hingga ke fajar. Sembahyang ini dilakukan sekurang- kurangnya dua rakaat secara bersendirian. Lakukanlah seberapa banyak yang termampu.Tak dapat buat hari hari pun xpe. Janji kita mula buat dan insyallah lama kelamaan dah jadi kebiasaan dalam ‘tune’ kita.

Kelebihan & Fadilat Sembahyang Tahajjud

  • Mendapatkan pengawasan Allah SWT dan menampakkan kesan-kesan ketaatan di wajahnya.
  • Dikasihi oleh para ahli ibadat dan orang- orang mukmin.
  • Percakapannya mempunyai hikmah, benar dan bijaksana.
  • Wajahnya bersih bersinar dan bercahaya semasa dibangkitkan di padang mahsyar.
  • Dimudahkan hisab ke atasnya.
  • Senang melalui Titian Siratul Mustaqim umpama kilat yang menyambar.
  • Menerima anugerah catatan amalan dengan tangan kanan.
  • Jauh daripada kebinasaan.

 

 

 JOM KITA REVISE BALIK CARA CARA SOLAT SUNAT TAHUJJUD.

cara-solat-sunat-tahajjud-2:

cara-solat-sunat-tahajjud-3:

cara-solat-sunat-tahajjud-4:

SEKADAR PERKONGSIAN

Ituah sedikit perkongsian saya yang sebenarnya saya pun terjaga jam 3 pagi dam mata terus tidak boleh lelap.Jadi biasalah nak revise balik bacaan dan doa solat tahujjud, then google lah..ini yang saya jumpa dan pastikan ianya adalah sumber yang betul dan saya pun berkongsilah dengan kawan2 saya di sini.Insyallah untuk dijadikan manfaat kepada semua.Dan rajin-rajin lah yea kita berkongsi dengan kawan2 kita yang dikasihi ALLAH SWT sekalian. Tq kpd siraplimau.com for the sumber .

output_Q0bKAQ

download

Komen Anda?

Close
Top